تاريخ الاضافة
الأحد، 14 أكتوبر 2007 12:13:43 م بواسطة محمد نديم
0 546
حَــرِّيفة حضارة
حَــرِّيفة حضارة
وعشقت نيلك
وفي نخيلك
تمرة الحب اللذيذ متبسمة
والقلب هام زي السحاب...
يشتاق لحضنك والجفون
قام شاف عيونك نجمتين
تضوى بطريقه يا ملهمة
اشتاق لهمسك والحنين .
.فاض بو في ليلة عيد سعيد
لملم همومه وراح يغني الملحمة
يوم وقفة العيد الحزين
مطـَّرْ بشوقه على العيال النعسانين
:
كراريس، وحبر , وكام قلم
فساتين ، وحنة وكحل عينْ ...
جلاليب،وفاكهة ،وفرختين
وحفان دقيق
مع سيف بيضوي
وشمعتين
وحصان حلاوة،وشال خشن
للي ما نام م الهم قام
يدعي ومن قبل الأدان
وصوابعه سبحة منورة
وبخور ، دا جاوي ، و شال حرير ..
.للست بسمة الطيبة
سهرانة تحلم بالفطير ..
في الليل تكلم فرن طين
موجود بيشغي
وفي البيوت يرسم
مكانة كل بيت
لأ مش عوايده ف ده السكوت ...
فين لما كان يملا المكان ...
دخان وفرحة وريحة العيش
اللي جاية بحب من بطن السنين.
ويا الأنين ... كان ليه سكوتنا وهمنا؟
ما تقوللي بس يا عمنا
ليه صمتنا مالي المكان بزعيق نكد
ليه عجزنا خلا البنية والولد
دول يأسانين؟
ليه خاب املنا؟
ومين بيسرق قوت عيالنا؟
وباع سنابل حلمنا؟
والثورجية الحلمانين
فين اختفوا؟
فين كدابين الزفة
شايلين المباخر يهتفوا
لجل الأوبيج
والمصالح
واللي ناطح
واللي جارح
واللي مفضوحة سريرته
والشعب خاب ...كات برضو خيبة بالانتخاب
ما تقول يا باسط
حد شايف ؟
حط في الصندوق ورق
فيه حد عااارف ... هيا زاطط؟
ولع في حلم الناس ليلاتي
وقوم ف وش الصبح واكدب
قول يا عالم ده اتحرق.
والشعب حنجوع أبوه
ونهار وليل حنعقدوه
ونخوفوه ..
وورا الرغيف حندوخه
وان مرة هاج وعمل جدع
حنعلمه اصل الوجع
ونكممه ..
ونعممه ...
وكمان بفن حنسلخه
ما تخافش منه مهِ العساكر صحيانين
واحنا الديابة عيوننا دايما مفتوحين
واللي يقب .. حننفخه.
يا تاريخ بلادنا الملهمة
أدي سكة الناس الغلابة الشقيانين
والحق ضاع ... لما البتاع
حتة خواجة دماغة ضاربة
يحكم في أسياد البشر
احنا الأساتذة ...
معلمين أصل التاريخ
ليكون تاريخ
ما تقولشي فينَّا ... ولسة دينا في قلبنا
أوعك تظن إن احنا نمنا
أوعى تيأس من سكوتنا ...
ياعم دا احنا ولو سكتنا ...
بنكتم الصرخة اللي جاية في وقتها
حتهد كل الزيف وتبني من جديد ...
أوعك تظن النيل حيعطش مننا ..
إحنا الغلابة الشقيانين ...
في الأرض حريفة حضارة ...
وفنانين.
الخميس 4-10-07
إسم الشاعرالبلدإسم القسمالمشاهدات
محمد نديممصر☆ شعراء العامية في العصر الحديث546